Trafikalt Grunnkurs info

Før du kan ta kjøretimer eller øvelseskjøre, må du ta trafikalt grunnkurs. Når du har fullført trafikalt grunnkurs, får du et bevis som gir deg rett til å øvelseskjøre. Dette finner du på www.vegvesen.no under "DIN SIDE"

VELKOMMEN TIL GRUNNKURS!

Har du allerede gjennomført trafikalt grunnkurs?

Se ditt øvelseskjøringsbevis her

Kursets varighet

- Kurset er obligatorisk, og varer 17 timer.
- Det vil gi deg en grunnleggende forståelse for hva det innebærer å være fører.
- Du må være fylt 15 år for å ta kurset på en trafikkskole.

Kurset er fordelt på 5 kursdager, og består av 3 dager Trafikalt Grunnkurs, 1 dag Førstehjelp, og 1 dag Trafikant i Mørket.
Typisk gjennomføres 4 dager i strekk, mens Trafikant i Mørket gjennomføres på uavhengig kveld i perioden 1. november - 15. mars.

Emnene i trafikalt grunnkurs

1. Trafikkopplæring
  2. Trafikk og førerrollen
  3. Mennesket i trafikken og samhandling
  4. Trafikkopplæring, øvelseskjøring og kjøreerfaring
  5. Plikter ved trafikkuhell og førstehjelp
  6. Tiltak ved trafikkulykke
  7. Trafikant i mørket (mørkekjøring)

Er du over 25 år?

Da er du fritatt for deler av trafikalt grunnkurs, og kan kjøre uten øvelseskjøringsbevis. Husk alltid å ha med deg legitimasjon. Førstehjelp og Trafikant i Mørket er obligatorisk for alle.

Trafikant i Mørket gjennomføres etter førerprøven din dersom du tar førerprøven i tidsrommet 16. mars - 31. oktober. Trafikant i Mørket må da gjennomføres så raskt som mulig, og innen 15. mars påfølgende år.

Kun deler av kurset

Dersom du trenger kun å gjennomføre noen av kveldene, eller kun trenger førstehjelp og trafikant i mørket, ta kontakt med oss - så finner vi plass til deg på en av kursene våre.

Ta kontakt

Inneholder bruk som krever aktivt samtykke